Monthly Archives: April 2013

Cambodjaanse bruiloftdipsaus

Wanneer we eters over de vloer krijgen, schotelen we hen graag een veganistisch gerecht voor. Nu moest het lukken dat het lief gisteren een vriend over de vloer kreeg en dat we net een nieuw kookboek in huis hebben dat moest getest worden: ‘Veg‘ (het River Cottage boek met groenten in de hoofdrol) van Hugh Fearnley-Whittingstall.

Uit dat boek werd er gisteren de Cambodjaanse bruiloftdipsaus (de gast is toevallig ook een bruidegom in spe) voorgeschoteld als hapje, gevolgd door een quinoaschotel met courgettes en ui. Van die laatste zijn we nog niet helemaal overtuigd, het hapje daarentegen is best wel een vermelding waard!

Nodig (zogezegd voor 8 personen):
– 500g champignons (kastanje- of gewone, wij hebben een bakje van elk genomen)
– 1el zonnebloemolie
– een halve kleine, hete (rode) chilipeper, fijngesneden
– 3 teentjes look, geperst
– 1 el currypoeder
– 2 el pindakaas
– 400 ml (= 1 blik) kokosmelk
– sap van een halve limoen
– scheutje sojasaus
– fijngesneden koriander voor erover, indien gewenst

Snij de champignons in ministukjes van 3-4 mm of snij ze fijn in de blender, maar niet té fijn. Verhit de zonnebloemolie in een wokpan op een hoog vuur. Voeg de champignons toe en roerbak ze tot alle vloeistof die eruit komt, verdampt is. Do de fijngesneden chilipeper en de geperste look erbij en bak een minuut mee.

Voeg de curry en pindakaas toe en roer goed door. Roer er dan ook de kokosmelk dooreen. Laat goed koken en roer af en toe eens om ervoor te zorgen dat de saus niet aanbrandt. Doe dit tot de saus is ingedikt (klein halfuurtje). Voeg limoensap en sojasaus naar smaak toe.

Je kan de dip serveren in een kom met wat koriander erover gestrooid, warm of op kamertemperatuur. Lekker met Turks brood of rauwe groenten (wij kozen voor rauwe wortels).

1 Comment

Filed under Dip, Veganistisch

Chili con quinoa

Een gerechtje dat ik vond op deze site van Milk Free Mom, maar een beetje gefoefeld met de hoeveelheden.

Nodig voor 2 à 3 personen:
– 1 blik rode kidneybonen
– halve liter groentebouillon
– 70 of 140g tomatenpuree (naar believen)
– 1 ui, in stukjes gehakt
– 4 teentjes look
– 1 el chilipoeder
– 1 el komijn
– 2 tl oregano
– 1 el olijfolie
– 1 zoete aardappel
– 1 kopje quinoa (te vinden in de biowinkel en in sommige supermarkten, vb Delhaize)
– peper en zout naar smaak
– avocado en/of verse korianderblaadjes als versiering (optioneel)

Verhit de olijfolie in een grote pot/wokpan op een niet te heet vuur. Voeg de gesneden ui toe en wacht tot die helemaal geel verkleurd. Doe er de geperste look bij en wacht 2 minuutjes. Voeg de tomatenpuree, chilipoeder, komijn en oregano toe en laat dit even opstaan, terwijl je regelmatig roert.

Snij de zoete aardappel in kleine blokjes van ongeveer 1-2cm². Spoel de rode kidneybonen goed af en voeg ze samen met de zoete aardappel en de groentenbouillon toe in de pot/wokpan. Kruid bij met peper en zout naar eigen smaak. Laat dit mengsel 5 minuutjes koken, voeg dan de quinoa toe. Kook dit alles gedurende 15 à 30 minuten, roer regelmatig, totdat de quinoa en de aardappel klaar zijn en de tomatensaus gedikt is. Je kan eventueel wat extra water toevoegen als de saus te dik is.

Als finishing touch kan je er wat avocado en/of verse koriander bovenop doen. Lekker!

Leave a comment

Filed under Biowinkel, Hoofdmaaltijd, Makkelijk, Veganistisch

Stroganoff van paddenstoelen à la Montali

Van een chique titel gesproken! Dit is echt een zeer lekker gerecht uit ‘De dunne vegetariër’ van Antoinette Hertsenberg. Helaas iets duurder door de seitan (ik heb het nog niet zelf proberen maken) en de verse paddenstoelen.

Nodig voor 4 personen:
– 3 teentjes look
– 500g verse paddenstoelen, leuk als je 2 soorten neemt (ik neem meestal kastanjechampignons en oesterzwammen uit de supermarkt)
– 1 pot/pak seitan (kan je gewoon in de Colruyt kopen van Biotime bvb)
– 2 uien
– 3 eetlepels brandy (optioneel)
– blikje tomatenpuree (140g)
– blik/doosje gezeefde tomaten (passata)
– 200ml sojaroom
– 5 eetlepels olijfolie
– peper en zout
– (zilvervlies) rijst

Verhit 3 el olijfolie op een hoog vuur en fruit daarin 2 hele teentjes look. Snij de paddenstoelen in plakjes en voeg ze toe van zodra de look begint te verkleuren. Bak de paddenstoelen tot ze gekleurd zijn en het vocht verdampt is. Verwijder de look en zet de paddenstoelen even weg.

Laat de seitan uitlekken en snij in plakjes van 1 op 4 cm. Hak de uien en het overgebleven teentje look fijn. Verhit 2 el olijfolie en bak de look en de ui 1 minuut op een middelhoog vuur. Voeg de seitan toe en bak in een vijftal minuutjes mooi bruin.

Ondertussen roer je de gezeefde tomaten, het blikje tomatenpuree en de sojaroom door elkaar. Verwarm dit in een kommetje totdat het net niet kookt. Voeg eventueel wat zout en peper toe.

Bak de seitan in een aparte pan. Je kan ze ook eventueel flamberen. Giet hiervoor de brandy in de pan, die je scheef houdt op het vuur zodat de vlam in de pan slaat. Hang dus niet met je gezicht/haar boven de pan en zorg dat de dampkap uit staat. Voeg na het flamberen de paddenstoelen toe aan de seitan, bak nog even een minuut en doe dan de tomatenroomsaus erbij. Eventjes roeren en opdienen met rijst.

1 Comment

Filed under Hoofdmaaltijd, Veganistisch

Gevulde koolrabi

Bij het ontdekken van nieuwe groenten was dit recept met koolrabi in de hoofdrol een aangename verrassing! Wij vonden het op de site van EVA, die het op hun beurt vonden in Het Vreemde-Biogroenten-Kookboek.

Nodig voor 4 personen:

– 4 koolrabi‘s
– 400g champignons
– 1 kleine ui
– 1 el sojaroom
– 1 kleine kervel (kan ook uit diepvries)
– 1 el olijfolie
– zout en peper

Schil de koolrabi’s en stoom of kook ze gaar. Dit kan lang duren, je kan ze ook in stukken snijden zodat het sneller gaat maar dan verlies je het serveereffect een beetje natuurlijk! Snipper de ui en snij de champignons in plakjes en bak ze in olijfolie. Breng op smaak met peper en zout.

Hak de kervel fijn en meng ze door de sojaroom. Hol de gare koolrabi’s met een scherpe lepel lichtjes uit en vul de koolrabi’s met de champignons. Schenk de kervelroom in een ovenvaste schaal en plaats de koolrabi’s hierin. Plaats ongeveer 10 minuten in een voorverwarmde oven (200°C). Smakelijk!

Leave a comment

Filed under Hoofdmaaltijd, Veganistisch

Linzensoep die vult

Het lief maakte eens soep volgens een recept dat hij vond op internet, maar geeft daar graag een eigen draai aan. Bij deze: zijn linzensoep. Opgepast voor scheetjes.

Nodig voor 4 personen:
– 1 kop gedroogde linzen
– 1 liter water
– 1 blikje tomatenpuree
– 3 teentjes look
– 2 fijngesneden uien
– 1 tl komijn
– 1 tl gemalen chilipepers
– 2 el gehakte verse munt
– 2 groentenbouillonblokjes
– scheutje citroensap
– scheutje olijfolie
– peper en zout
– een laurierblad

Fruit de fijngesneden uien en knoflook in wat olijfolie. Voeg de tomatenpuree toe en bak zachtjes mee. Doe er dan het water, de linzen, de bouillonblokjes en de kruiden (behalve de verse munt) bij. Laat minstens een half uur opstaan (de uien moeten heel zacht zijn) en haal het laurierblad er daarna uit.

Mix alles met een staafmixer en voeg het citroensap en de munt op het einde toe, roer er nog even door en zet het vuur uit.

Leave a comment

Filed under Makkelijk, Soep, Veganistisch

Zoete aardappel en aubergine in groene curry

Eén van de eerste veganistische receptjes die we uitprobeerden en waarbij zelfs mijn carnivoorvader de pot uitlikte. Helaas vergat ik bij het overschrijven van het recept de naam van het boek te noteren…

Nodig voor 2 personen:
– 1 el olie
– 1 ui, gesnipperd
– 2 tl groene currypasta (gewoon te kopen in de supermarkt, aanrader!)
– 1 aubergine
– 4 dl kokosmelk
– 1 blokje groentenbouillon
– 1 zoete aardappel
– 2 el limoensap
– 2 tl limoenschil
– verse korianderblaadjes

Verhit de olie en voeg de ui en de currypasta toe, bak ze al roerend 3 minuten op een matig vuur. Snij de aubergine in stukjes, voeg ze toe en bak een vijftal minuutjes op een zacht vuurtje. Doe de kokosmelk n het bouillonblokje (+ eventueel wat water) erbij, breng alles aan de kook. Zet dan het vuur wat lager en laat alles nog 5 minuten sudderen.

Snij de zoete aardappel in stukjes en voeg deze toe. Laat alles nog 10 minuutjes koken en roer af en toe.

Roer het limoensap en de limoenschil door het groentenmengsel. Garneer het gerecht met verse korianderblaadjes en dien op met rijst/couscous/…

Leave a comment

Filed under Hoofdmaaltijd, Makkelijk, Veganistisch

Linzen-appelspread

Als je een gewone supermarkt binnen wandelt, is het aanbod veganistisch broodbeleg vrij klein (eufemistisch uitgedrukt). Ondertussen zijn wij de smaakjes die onze supermarkt te bieden heeft ook wel een beetje beu gegeten, maar gelukkig heeft Sint Maarten (je weet wel, die kerel die het voorbereidend werk van de echte Sint doet) dit jaar een prachtige kersenrode blender gebracht. Er kwamen al tal van etenswaren uit dit speelgoed getoverd, waaronder dit receptje vanop de site van EVA.

Nodig voor ongeveer 600g spread (ongeveer 3 kleine glazen potten vol):
– 150g rode linzen (grappig, want die zien eigenlijk oranje)
– 300g appels
– 1 ui
– groentenbouillon
– peper en zout

Schil de appels, snij ze in stukken en kook ze gaar, samen met 1 à 2 tl water om aanbranden te voorkomen. Kook de linzen gaar in 200 ml groentebouillon tot al de bouillon is opgenomen en de linzen in moes uiteenvallen. Kook de moes zo droog mogelijk uiten roer ondertussen goed om aanbranden te voorkomen. Snipper de ui en bak ze in wat olie glazig. De ui mag zelfs een beetje karameliseren.

Mix de linzen, de gare appels en de ui fijn met een staafmixer (of met een blender). Kruid indien nodig bij met wat zout en peper. De verse spread kan wat loperig zijn, maar ze stijft op in de koelkast.

Tip van EVA: Vind je geen rode linzen? Geen nood, je kan ze vervangen door 100 g bruine linzen. De smaak is vrijwel hetzelfde, alleen de kleur van de spread wordt anders. In plaats van gele, krijg je een bruine spread.

Linzen-appelspread

Leave a comment

Filed under Broodbeleg, Makkelijk, Veganistisch